Pandemia COVID-19 obok zagrożenia epidemiologicznego przyniosła także bolesne skutki gospodarcze, zmniejszone radykalnie obroty firm, postojowe zamiast wypłaty wynagrodzeń, zwolnienia pracowników - wszystko to będzie bardzo negatywnie oddziaływało na budżety jednostek samorządu terytorialnego, gdzie wpływy z udziałów w PIT i CIT to jedne z największych pozycji dochodów.
To najczęściej zadawane pytania, gdy samorządowcy muszą oszczędzać. W przypadku małych gmin sprawa jest oczywista, wszyscy się znają, budżety są na tyle małe (przejrzyste), że obywatelska kontrola relatywnie większej ilości radnych wymusza podejmowanie działań logicznych.
"Mamy oszczędzać" - powiedział jak zawsze skarbnik. Ale jest gorzej... Główny szef powiedział to samo. No to zaczynamy szukać. Najpierw zawsze emocje - zabrać tym, których nie lubimy :). Potem już spokojnie, zaczynamy patrzeć na liczby i opisy do nich.
Emisja obligacji przychodowych nie jest obecnie popularnym sposobem finansowania inwestycji komunalnych. Do tej pory zdecydowało się na to osiem podmiotów (trzy gminy i pięć spółek komunalnych). Dzieje się tak m.in. dlatego, że emisja przedmiotowych papierów wartościowych stanowi dużo trudniejszy proces i wymaga większych nakładów
Wzięcie kredytu czy emisja obligacji?. Co różni obligacje od kredytu? Cztery najważniejsze cechy: JST, emitując obligacje zaciąga zobowiązanie u wielu wierzycieli, a w przypadku brania kredytu – zazwyczaj u jednego, w przypadku emisji obligacji bank, którego rola jest zawężona
Data publikacji: 03.08.2020
Emisja obligacji przychodowych nie jest obecnie popularnym sposobem finansowania inwestycji komunalnych. Do tej pory zdecydowało się na to osiem podmiotów (trzy gminy i pięć spółek komunalnych). Dzieje się tak m.in. dlatego, że emisja przedmiotowych papierów wartościowych stanowi dużo trudniejszy proces i wymaga większych nakładów pracy niż emisja zwykłych obligacji komunalnych. Widać to m.in. na przykładzie emisji obligacji przychodowych przez Gminę Nysa celem nabycia nieruchomości od FSO S.A. w 2015 r.
Pojawiają się jednak przesłanki przyszłego wzrostu zainteresowania JST emisją obligacji przychodowych. Chodzi o rosnącą od lat skalę zadłużenia samorządów. Na to wkrótce nałoży się kryzys, a może nawet zapaść finansów publicznych w związku z konsekwencjami gospodarczymi wywołanymi epidemią koronawirusa. Można spodziewać się, że coraz więcej gmin będzie borykać się z drastycznym spadkiem nadwyżki operacyjnej i co za tym idzie - niekorzystnym indywidualnym wskaźnikiem zadłużenia.
Tymczasem dług pochodzący z obligacji przychodowych jest neutralny wobec ustawowych limitów zadłużenia. Ponadto ograniczona jest odpowiedzialność emitenta do przychodów z inwestycji oraz majątku powstałego w wyniku inwestycji. Obligacje przychodowe powinny więc w przewidywalnym horyzoncie czasu zacząć być częściej stosowane. Rzecz jasna nie dotyczy to finansowania bieżących wydatków, ale projektów, w stosunku do których można wyodrębnić strumienie środków pieniężnych służących obsłudze zobowiązań emitenta względem obligatariuszy.