Pandemia COVID-19 obok zagrożenia epidemiologicznego przyniosła także bolesne skutki gospodarcze, zmniejszone radykalnie obroty firm, postojowe zamiast wypłaty wynagrodzeń, zwolnienia pracowników - wszystko to będzie bardzo negatywnie oddziaływało na budżety jednostek samorządu terytorialnego, gdzie wpływy z udziałów w PIT i CIT to jedne z największych pozycji dochodów.
To najczęściej zadawane pytania, gdy samorządowcy muszą oszczędzać. W przypadku małych gmin sprawa jest oczywista, wszyscy się znają, budżety są na tyle małe (przejrzyste), że obywatelska kontrola relatywnie większej ilości radnych wymusza podejmowanie działań logicznych.
"Mamy oszczędzać" - powiedział jak zawsze skarbnik. Ale jest gorzej... Główny szef powiedział to samo. No to zaczynamy szukać. Najpierw zawsze emocje - zabrać tym, których nie lubimy :). Potem już spokojnie, zaczynamy patrzeć na liczby i opisy do nich.
Emisja obligacji przychodowych nie jest obecnie popularnym sposobem finansowania inwestycji komunalnych. Do tej pory zdecydowało się na to osiem podmiotów (trzy gminy i pięć spółek komunalnych). Dzieje się tak m.in. dlatego, że emisja przedmiotowych papierów wartościowych stanowi dużo trudniejszy proces i wymaga większych nakładów
Wzięcie kredytu czy emisja obligacji?. Co różni obligacje od kredytu? Cztery najważniejsze cechy: JST, emitując obligacje zaciąga zobowiązanie u wielu wierzycieli, a w przypadku brania kredytu – zazwyczaj u jednego, w przypadku emisji obligacji bank, którego rola jest zawężona
Data publikacji: 30.07.2020
Co różni obligacje od kredytu? Cztery najważniejsze cechy:
Łatwo zauważyć, że finansowanie zadań JST za pomocą obligacji posiada wiele przewag nad kredytem bankowym. Oczywiście decyzja o sposobie zadłużania musi wynikać z analizy konkretnego przypadku. Warto jednak podkreślić, że obligacje umożliwiają zaciągnięcie zobowiązania jednocześnie u wielu wierzycieli, zazwyczaj na dłuższy okres czasu niż w przypadku bankowych kredytów inwestycyjnych. Obligacje najczęściej są tańszym oraz bardziej elastycznym narzędziem zewnętrznego finansowania. Efektywne koszty obsługi zadłużenia są niższe, uwzględniając wartość pieniądza w czasie. Wynika to z mniejszej częstotliwości płatności odsetek (kwartalnie, półrocznie albo rocznie), niż w przypadku kredytów (miesięcznie). Wystawca obligacji może podzielić plan emisji na konkretne przedziały czasowe oraz wielkości poszczególnych serii. To sprawia, że można precyzyjnie uruchamiać środki pod dane etapy inwestycji, a nawet faktury. W związku z tym nie ponosi się kosztów niewykorzystanych środków. Co bardzo istotne JST, decydując się na emisję obligacji, nie mają obowiązku stosowania ustawy prawo zamówień publicznych. Przyspiesza to wydatnie pozyskanie zewnętrznego finansowania.